Pregătirea resurselor umane în educație (2019-2020)

Educatorii joacă un rol covârșitor în dezvoltarea noastră ca oameni, de aceea este important să înțelegem în profunzime cum putem să îi ajutăm și să îi echipăm cu toate instrumentele necesare ca ei să poată avea grijă de noi și de copiii noștri. Care sunt problemele cu care ei se confruntă, cum se face achiziția de resurse umane pentru sistemul educațional, care sunt cele mai presante activități din managementul unei școli, ce poate fi digitalizat sau automatizat și cum putem îmbunătăți calitatea vieții profesorilor noștri - toate sunt întrebări la care vom găsi răspuns în cadrul programului Civic Labs.

Soluții de tehnologie civică

Am ales să grupăm blocajele descoperite în trei zone distincte: cea de achiziție a forței de muncă, de retenție în sistem și de pregătire a cadrelor didactice pentru o mai buna înțelegere a cauzelor. 


În România, resursele umane în educație aparent țin doar de o formă de organizare instituțională, care răspunde de cererea existentă pe piața educațională, de asigurarea/stimularea/crearea forței de muncă specifice domeniului și, apoi, de buna funcționare și încadrare a sa, aceasta fiind Ministerul Educației Naționale (MEN).

În realitate, însă, lucrurile sunt mai complexe, având în vedere că aceasta instituție nu funcționează independent de societatea mai mare în care operează.

Mass-media joacă un rol covârșitor în construirea imaginii populației largi asupra sistemului educațional, implicit asupra profesorilor care ne pregătesc copiii în școlile din România.

Abia în ultimii ani, raportarea jurnalistică despre cadrele didactice a început să fie din ce în ce mai echilibrată, balansând știrile și materialele editoriale negative despre precaritatea sistemului cu din ce în ce mai multe exemple de bune practici și profesori excepționali.

Pentru înțelegerea unei probleme în profunzime unul din primii pași este consultarea literaturii de specialitate. Bibliografia conține lista surselor folosite în construirea hărții actorilor implicați, completarea ipotezelor de lucru, înțelegerea nuanțată a problemelor identificate, dar și a posibilelor soluții disponibile. Deschide acest material pentru a vedea de unde ne-am documentat.